عمارت منوچهر خان کلبادی




این بنا حدود 120 سال پیش به دستور سردار جلیل از امرا ارتش وقت ساخته و به نام فرزند بزرگش امیر نصرت شکوه نظام،به امیریه معروف شد،امیر نصرت در جوانی فوت نمود و سردار بنا را به فرزند وی،منوچهر خان بخشید. منوچهر خان کلبادی که بعد ها از ملاکین منطقه و زمانی نیز نماینده مردم ساری در مجلس شورای ملی بود در سال 1352 دار فانی را وداع گفت،این بنا در سال 1370 در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفت که با مرمت و بازسازی به اداره میراث فرهنگی مازندران تبدیل شد.













سبک معماری این ساختمان از تکایای دوره ی قاجاری برگرفته شده و دو بخش اندرونی و بیرونی دارد.بنای اصلی این عمارت در بخش اندرونی در دو طبقه و یک زیرزمین احداث شده و هر طبقه دارای یک شاه نشین و اتاقهای دو طرفه است.








شاه نشین طبقه دوم از زیباترین اتاقهای این عمارت است و جای جای آن یادآمد شیوه های هنرهای تزئینی دوره قاجاری است.مصالح ساختمانی این بنا شامل چوب و آجر و بام آن بصورت شیروانی و سفال پوش میباشد.




خصوصیات کلی فرم ابنیه سنتی منطقه شامل شش مورد زیر است :
الف- بام ساختمان ها بصورت شیبدار
ب- ایوان و یا غلام گرد در اطراف ساختمان
ج - شکل ساختمانها بصورت برون گرا
د - عدم وجود زیرزمین
ه ـ کف طبقه ی همکف بالاتر از سطح طبیعی زمین


  


 تصاویر: انجمن علمی معماری دانشگاه مازندران


برای مشاهده تصویر بزرگتر روی پلان کلیک کنید

نظرات 1 + ارسال نظر
سارا چهارشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:22 ب.ظ

سلام
بسیار عالی...
مطالب تکمیلی درباره این خونه تو این آدرس هم هست ؛
اگر دوست داشتین به مطلبتون اضافه اش کنین ... فقط ذکر منبع یادتون نره!!!
http://www.daneshju.ir/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%A9%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%B1%DB%8C.html

باز هم تشکر! سعی کردیم اطلاعات خلاصه باشه،چون اطلاعات نوشتاری در این موارد راحت پیدا میشه،بعد از بازدیدی که داشتیم از این خونه،تصاویری رو گذاشتیم توی وبلاگ که توی سایت های دیگه وجود نداره! تلاشمون اینه اطلاعاتی رو بذاریم که کمتر ممکنه موجود باشه! واقعا ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد