لانه موریانه شاهکار معماری یک حشره....

موریانه‌ها به‌صورت اجتماعی با تقسیم کار بین افراد طبقات مختلف، زندگی می‌کنند. افراد این طبقات از نظر ظاهر و رفتار متفاوت می‌باشند و چرخه‌ی زندگی پیچیده‌ای را دارند. این طبقات به مولدین بالغ، کارگرها و سربازها تقسیم می‌شوند. مولدین بالغ به رنگ خرمایی روشن تا قهوه‌ای مایل به قرمز تا سیاه متغیر می‌باشد. اندازه‌ی حشرات کامل با بال‌ها از 7/12 میلیمتر تا 4/25 میلیمتر می‌باشد. از مشخصات دیگر چشم‌های کاملاً رشد یافته، بال‌های غشایی، دو جفت شاخک تسبیحی شکل و آرواره‌های بالایی که به وضوح قابل مشاهده هستند، می‌باشند.
در طول زمان‌های خاصی از سال، موریانه‌های بال‌دار، کلنی را در گروه‌هایی که همان Swarmer ها هستند ترک می‌کنند. در طول این زمان حشرات کامل ممکن است به سمت نور جلب شوند. همان‌طور که بال‌دارها (جنس نر و جنس ماده) روی زمین فرود می‌آیند بال‌های آن‌ها می‌افتد و شروع به جستجوی محلی مناسب برای تأسیس کلنی می‌کنند.


ادامه مطلب ...

بوطیقای معماری: (آفرینش در معماری) تئوری طراحی، آنتونی سی. آنتون

خلاقیت مهم­ترین شاخه هر علم و هنری است که سبب زایش و نوآوری های جدید می گردد و بواسطه آن در عرصه های مختلف هنری، امری بدیع و جدید بوجود می آید. کتاب بوطیقای معماری درباره تئوری معماری است و به جنبه های مختلف قوه تخیل، تصور و خلاقیت می پردازد و راهبردهایی را که از طریق آن ها می توان در طراحی معماری به خلاقیت دست یافت را معرفی می کند و علاوه بر معماران و آموزگاران و دانشجویان معماری راهگشای فکری برای تمامی افرادی است ک در حوزه اندیشه و هنر در جستجوی خلق وضعیتی جدید می باشند.

کتاب حاضر نوعی سند ترکیبی است که به دلیل نیاز به سازگاری میان تمام عناصر مثبت جنبش های مدرن و پست مدرن به وجود آمده است و در این زمینه چاچوبی را به دانشجویان و علاقمندان به معماری می دهد تا با تلاش و کوشش به شیوه جامع گرا در طراحی دست پیدا کنند. نویسنده کتاب پروفسور آنتونی سی آنتونیادس ، استاد معماری و استاد دانشگاه تگزاس است و رویکرد وی در این کتاب بیان راهبردهایی به سوی خلاقیت  در معماری است و جلد اول این کتاب راهبردهای نامحسوس به سوی خلاقیت معماری را بیان می کند و در هفت گفتار  با عناوین فرایند خلاقیت، استعاره، پارادوکس و متافیزیک، راهبرد تغییر پذیری فرم، ابهام ازلی و دست نیافته، شعر و ادبیات و بیگانگی و چند فرهنگی تنظیم شده است.

ادامه مطلب ...

استادیوم بسکتبال المپیک لندن

 

این معماری زیبا متعلق به استادیوم بسکتبالی است که قرار است میزبان بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن باشد و کار پیاده سازی اش طبق برنامه زمان بندی به پایان رسیده است. ‏
فارغ از طراحی زیبا، این مجموعه بزرگ ورزشی به گونه ای ساخته شده که دایمی نباشد. این ساختمان بعد از مسابقات المپیک بازیافت و جمع آوری می شود. ‏

مرگ

پیشنهاد انجمن علمی معماری دانشگاه مازندران برای تابستان

نقل از انجمن:تابستون زمان خوبیه برای بالا بردن اطلاعات و توانایی ها،تصویری که میبینید برنامه ی پیشنهادی انجمن علمی هست برای دانشجویان خوب ورودی 90،هدف برنامه راهنمایی دانشجوهاست برای استفاده هدفمند و بهتر از اوقاتشون در فصل تابستون، سوالات و بحث هایی که در این زمینه دارید رو با ما در میون بگذارید،مسلما این برنامه ضعف وها و کمبود های زیادی داره و آماده ی شنیدن پیشتهادات شما عزیزان در راستای بهبود برنامه هستیم.